Forstätt handla
Fyll i dina uppgifter nedan:
086642000
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren. Tryck på pilen bredvid texten för att öppna svaret. Hittar du inte ditt svar här så är du välkommen att kontakta oss-klicka här!
Absolut – privatpersoner och företag / organisationer mm är välkomna att hyra.
Hyr hur lite eller hur mycket du vill – tillgången styr.
Hyrespriset som visas på hemsidan gäller normalt för tre dagar : Leveransdag som är vardagen innan användningsdagen, användningsdag och returdagen som är första vardagen efter användningsdagen. Alltså gäller även normalhyra från t.ex. fredag till måndag om du ska använda sakerna på lördagen. Behöver du hyra en längre period med flera användningsdagar så anger vi aktuell hyra på din orderbekräftelse som skickas separat efter att vi behandlat din beställning.
Har du gott om tid så kan du t.ex. i Kassan kryssa i begäran om offert för att se hyreskostnad för en längre period.
Är du sent ute – speciellt i högsäsong så rekommenderas generellt inte att begära offert eftersom saker och transporter kan hinna ta slut innan vi hunnit svara och du tagit ställning till saken.
Ring istället på 08-6642000 om du har akuta frågor.
Om hyrestagare inte återlämnar hyrgods inom föreskriven tid (se angiven returtid på senaste orderbekräftelse / hyresavtal) – debiteras ytterligare hyresavgifter löpande till dess att hyrgodset är återlämnat – detta p.g.a. att det inte kan hyras ut till andra kunder.
Normalt går det med kort varsel t.o.m. samma dag som du vill hyra.
Men trots att Aladdin har mycket stor mängd artiklar att hyra ut – kan vissa artiklar ta slut.
Under högsäsong – maj, juni, augusti, september och december kan vi ha över 150.000 artiklar uthyrda sett över en vecka. Om man har möjlighet – boka gärna ca 2-4 veckor i förväg – men artiklar kan finnas ledigt även nära inpå hyresdag. Skulle någon av de artiklar du vill hyra – vara slut, så kan vi oftast erbjuda någon bra alternativ produkt.
Även transporter blir ibland fullbokade runt helger och under högsäsongsmånaderna. Så vill du ha transporthjälp, är det extra viktigt att om möjligt inte vänta till sista sekund. Är vi t.ex. fullbokade på transport ut så kanske vi kan ta returen i alla fall. Och vi kan alltid tipsa om fristående budföretag som kör åt många av våra kunder när vi är fullbokade på transporter.
Ev. minskning, ändring eller avbokning måste göras senast 7 dagar innan hyresdatum (tält 14 dagar innan hyresdatum). Hyresdatum är dagen du bokat att få tillgång till artiklarna.
Om senare avbokning debiteras full hyreskostnad.
Om bokning görs inom 7 dagar innan hyresdag (tält 14 dagar innan hyresdag) – kan beställningen inte ändras/minskas men den kan utökas i mån av tillgång.
Vi skickar alltid bekräftelse på alla bokningar, ändringar och avbokning.
Privatpersoner: Vid mottagandet av det du hyr, kontant eller Swish (vid avhämtning hos Aladdin tar vi också Visa / Mastercard).
Om leverans är bokad, så kan också betalning ske i förskott med Swish ring oss på telefon 08-664 2000 senast vardagen innan leverans så hjälper vi dig med det och registrerar betalningen. Det kan vara klokt att betala i förskott vid kontanta leveranser t.ex. om banksidan eller internet ligger nere vid leveransen och även om den som tar emot sakerna inte har möjlighet att betala.
Om du tänker betala med Swish, v.g. kontrollera i förväg, i god tid, att hyresbeloppet inte överstiger din förinställda maxgräns som din bank har på Swish. Kontroll och inställning kan oftast ske om du loggar in på din internetbank.
Företag: antingen faktura efter godkänd snabb kreditkoll – uppge företagets organisationsnummer i kassan.
Betalning kan också ske vid mottagandet kontant, eller Swish.
Ja – vi har en mindre utställning där du normalt kan se allt utom tält live. Saknas någon artikel i utställningen så kan vi normalt plocka fram den så att du kan se och klämma på den om du vill.
Utställningen finns i våra uthyrningslokaler Enhagsvägen 10, Täby ca 10-15 min från Roslagstull, sväng av vid Näsby Park. Öppettider som våra andra öppettider.
Vi på Aladdins Uthyrning går igenom artiklarna för att de ska vara hela och fräscha, men de kan ha spår efter att ha varit uthyrda tidigare som t.ex. bord är hela men kan ha märken efter att ha varit i omlopp, normalt har man duk över i alla fall, så det ser inte gästerna.
Vi känner att vi var nog det första företaget som tog det på allvar att det inte är ok att hyra ut kantstött porslin och glas.
Vi går igenom allt hyrgods när det kommer tillbaks till oss. Vi sorterar t.ex. bort eventuellt kantstött glas och porslin till återvinning.
Tänk på att saker kan gå sönder i transporterna – sköter du transporten själv så iakta normal aktsamhet, har ditt bud skött transporten så är de ansvariga för att sakerna är hela vid framkomst.
Om transport bokats med oss och du t.ex. hittar ett trasigt glas vid uppackning, ring oss INNAN DITT EVENT och meddela detta, även om det är telefonsvarare så måste meddelande om detta talas in INNAN EVENTET, senare anmärkningar godkänns inte.
Dukar är av samma kvalité som levereras till flera av de finaste restaurangerna i Stockholm.
Oavsett om vi levererar eller kund hämtar själv eller med eget bud så levereras normalt glas i fackindelade plastbackar 50×50 cm – som är lite högre än de glas backen innehåller, vilket gör backarna staplingsbara.
Vi var så vitt vi vet först med att skaffa denna typ av back vilket sparar mycket utrymme samtidigt som de underlättar hanteringen både under transport, diskning och lagring. Backarna skyddar glasen mot lättare stötar.
Tallrik levereras staplade i kompakta bärbara tallrikskassetter som underlättar hanteringen och skyddar tallrikarna ganska bra.
Vid något större leveranser levereras allt som går att leverera på vagnar för snabb och rationell hantering.
Tänker ni hämta själv eller med eget bud så kan det vara bra att tänka på att om det är en lite större mängd glas/porslin eller möbler så är det ofta att föredra att ha en liten lastbil med BAKLYFT – då kan sakerna stå kvar på vagnar och lastning och lossning går snabbare.
Är du osäker på vilken storlek på bil/lastbil som krävs så ring oss och rådgör på tel 08-6642000.
Se till att ni har plats att förvara vagnarna på leveransplatsen inför returen. Observera att kunder alltid är ansvariga för förpackningar, backar och vagnar tills de är återlämnade.
Nej det finns det inte. Det är din egen hemförsäkring eller företagsförsäkring som möjligen kan komma ifråga. Men där är det självrisker som ofta är ganska höga.
När det gäller glas har vi till största del satsat på härdade glas som håller upp till 5 gånger bättre än andras glas och ändå är de snygga! Gäller t.ex. de flesta vinglas och champagneglas (även kristall), vilket brukar innebära klart mindre risk att drabbas av hög ersättningskostnad för kunden om olyckan skulle vara framme.
För de flesta kunder är det inget kross alls eller några enstaka glas som berörs.
Ersättningskostnaderna är dessutom oftast klart lägre än i handeln eftersom vi oftast köper in tusentals glas i stöten och då får vi riktigt låga priser.
När det gäller t.ex. ett vanligt härdat 23cl vinglas eller 15 cl champagneglas så kostar det 29.60 + moms styck att ersätta och ett kristallglas 43.20 – 47.20 + moms styck så det är inga chocksummor.
Samma sak med tallrikarna, vi har satsat på snyggt men hållbart porslin som med några få undantag kostar ca 30-50 kr + moms per tallrik.
Du kan boka på flera sätt.
Vi skickar alltid en orderbekräftelse separat till dig efter att vi har kollat tillgången och det är mycket VIKTIGT ATT DU LÄSER IGENOM DEN NOGA så att du kontrollerar att vi har uppfattat din beställning rätt och ATT DU NOGS KONTROLLERAR
DATUM,
TIDER, ev. FAKTURERINGSADRESS LEVERANSADRESS med ca antal trappsteg (utan hiss eller rullbar ramp) – om du inte hämtar / lämnar vid gatan.
Eventuella artiklar som inte står med på orderbekräftelsen.
Vi rekommenderar att du bokar på hemsidan om det inte är akut.
Du kan även boka på telefon 08-6642000 där vi oftast svarar helgfria vardagar mellan klockan 09.00-12.00 samt 13.00-20.00.
Lördagar har vi normalt öppet 11.00-13.00.
I juni och december kan vi ha utökat öppethållande vissa lördagar.
I övrigt har vi endast jourbevakning på samma telefonnummer.
Du kan också boka på vanligt mail. I detta fall är det viktigt att du anger:
Ditt namn
Dina olika telefonnummer
Din mailadress
Beställare om företag Inregistrerat företagsnamn
Om vi inte har dina uppgifter sen tidigare:
Om företag organisationsnummer
Faktureringsadress komplett (skickas med post, ej mail)
Ev. märkning av beställning om din ekonomiavdelning så kräver.
Från hyresdatum.
Till hyresdatum.
Önskemål om tidsspann vid leverans samt även vid returen.
Ev. leveransadress (om ni inte ombesörjer transporterna själva eller med eget bud)
Info om hur det ser ut på leveransplatsen:
Är vagnar helt rullbara.
Hur många trappsteg är det in i eventuell port.
Är det trappa att bära i (utan rullbar ramp eller hiss).
Ska sakerna upp med hiss, till vilken våning.
Kontaktpersoner på plats.
Tel.nr till kontaktpersoner på plats.
Nämna de artiklar och antal som du vill beställa, gärna med artikelnummer.
Vi har alltid försökt ha funktionella och snyggare artiklar samtidigt som vi haft en lågpris-tanke med vår verksamhet. Hellre tjäna lite på många kunder, än mycket på få kunder. Därför ser vi löpande över alla priser och ser om vi kan pressa ner priset på någon artikel.
Hyr man ofta t.ex. typ varje vecka eller månad så kan vi gärna se över möjligheten till ett rabattavtal.
Transporter debiteras för den tid som går åt för lastning- lossning och körtider, vid utkörning och vid returen – om du bokar transport åt båda håll.
För kontant/ kort/ Swishbetalare baseras kostnaden på den information om leveransplats som du lämnar i Kassan – om du bokar här på hemsidan, alternativt om du ringer oss och bokar på telefon.
För att undvika tillägg på transportpriset, så är det viktigt att du anger korrekt info t.ex. om trappsteg in i port eller före hiss.
Vi anger transportkostnaden på orderbekräftelsen som vi alltid skickar efter att vi behandlat din bokning. Du kan alltid avboka transport (dock senast kl 16.00 dagen innan leveransdag) – om du vill ombesörja transport själv eller på annat sätt.
Fakturabetalare (enbart företag) betalar kostnaden för den faktiska tidsåtgången (ungefär som fristående budföretag oftast gör, skillnaden är att våra chaufförer är vana att transportera denna typ av gods och att vi aldrig rundar av uppåt).
Transporter blir billigast om vagnar är rullbara på leveransplats dvs. att det inte är trappsteg och trappor att bära i vilket är tidskrävande – eventuellt behövs också mer personal.
Är det just trappsteg eller trappa att bära i så måste vagnar lastas av och godset bäras manuellt fram och tillbaka.
Om kund vill spara en slant så kan transport beställas men kund ombesörja denna bärbit själva både vid leverans och vid returkörningen om så önskas – men tänk på att glas, porslin och möbler väger en del.
FÖRETAG: antingen faktura efter godkänd snabb kreditkoll eller vid mottagandet kontant eller Swish.
PRIVATPERSONER:
Hämtar själv hos oss:
Vid mottagandet kontant, Visa, Mastercard eller Swish.
Vid leverans:
Kontant eller Swish. Betalning kan även ske i förskott med Swish – ring telefon 08-664 2000 – senast vardagen innan leverans så hjälper vi dig. Kan vara klokt t.ex. om banksidan eller internet ligger nere vid leveransen och även om den som tar emot sakerna inte har möjlighet att betala.
Om du tänker betala med Swish, v.g. kontrollera i förväg, i god tid, att kostnaden inte överstiger din förinställda maxgräns som du har på Swish. Normalt kan du enkelt öka den gränsen om du har pengar på kontot. Kontroll och inställning kan oftast ske om du loggar in på din internetbank.
Oavsett om vi levererar eller kund hämtar själv eller med eget bud så levereras normalt glas i fackindelade plastbackar 50×50 cm – som är lite högre än de glas backen innehåller, vilket gör backarna staplingsbara. Vi var så vitt vi vet först med att skaffa denna typ av back vilket sparar mycket utrymme samtidigt som de underlättar hanteringen både under transport, diskning och lagring. Backarna skyddar glasen mot lättare stötar.
Tallrik levereras staplade i kompakta bärbara tallrikskassetter som underlättar hanteringen och skyddar tallrikarna ganska bra.
Vi något större leveranser levereras allt som går att leverera på vagnar för snabb och rationell hantering.